donderdag 8 november 2007

Vooroordelen!


Medeleeuwse markt in Meersburg

Soms worden vooroordelen die je al lang vergeten was, toch nog even bevestigd. Soms wordt een bevestigd vooroordeel weer onderuit gehaald...

Op zich kunnen Duitsers behoorlijk 'gründlich' zijn, maar wij vonden het allemaal nogal meevallen. Totdat ik eergisteren bij de huidarts kwam voor de allergietest. De assistente gaf me de normale trits formulieren om in te vullen, o.a. voor de zoveelste keer een formulier dat we niet in Duitsland zijn om misbruik te maken van de Duitse gezondheidsinstellingen en een formulier waarop je je paspoort nummers moet invullen. Maar ojee, ik was mijn paspoort vergeten. Ze wilden me onverrichter zake naar huis sturen en een nieuwe afspraak laten maken.
Ik opperde nog dat ik strak de benodigde nummers door kon bellen, zo hadden we het bij de kinderarts ook gedaan. Waarop ze keihard zei:
"Dan maakt u van mij een crimineel!" Huh?!?!?
Na druk overleg werd besloten dat ik bij de arts mocht komen, maar dan moest ik wel diezelfde middag of UITERLIJK morgen, ja UITERLIJK!!!! morgen mijn paspoort komen laten zien. (Het was in Überlingen, zo'n 20 minuten rijden van hier. Fabian was uit spelen, Suzanne had ik maar meegenomen). 45 minuten na de afgesproken tijd werd ik eindelijk binnen geroepen. Voor de derde keer uitgelegd dat ik voor een allergietest kwam, zei hij, dat hij dat nu niet kon doen, omdat ik geen paspoort kon laten zien. GRRRRRR!
... Hij kon het alleen doen als ik als particulier te boek kwam te staan en het zelf voorschoot (volgens mij bedoelde hij dat ik het ter plekke moest betalen.) Zeg dat dan meteen, what's the problem!
Allergietest gedaan, duurde 20 minuten. Arme Suzanne had het helemaal gehad. Geen allergie.
Aan de ene kant fijn, aan de andere kant was het ook wel fijn als we iets hadden om aan te werken om eindelijk van die eeuwige keelontstekingen af te zijn...
Na de test werd ik door een andere assistente naar buiten geleid die me de rekening gaf en zei: "U schrijft het geld zeker over?!"
"Ehhhh, ja hoor ik schrijf het over!" Ik had allang gezien dat ik niet genoeg geld in mijn portemonnee had zitten en zat al koortsachtig te verzinnen wat ik moest doen als ik niet kon pinnen.
***Verjaardagsmuffins bakken

Aan de andere kant heb je van die vooroordelen waar je allang aan gewend was. Elke ochtend 'moeten' Fabian en ik alle juffen (dat zijn er nu 3 i.v.m. stagiaire) een handje geven en dan "Guten Morgen Frau ..." zeggen en dan zeggen ze ook "Guten Morgen Frau T." terug. Bij het afhalen herhaalt zich dan het hele ritueel. Ik was ervan overtuigd dat het een Duits DING was, totdat ik gisteren Andrea tegenkwam, wiens dochtertje deze week begonnen is. Wat ik nou van dat handjeschudden vond. Zij vond het toch wel een beetje overdreven. Ze moest erg lachen dat ik dacht dat dat iets duits was!

Zo zie je maar weer... vooroordelen kunnen je aardig in de maling nemen.

Geen opmerkingen: