maandag 12 februari 2007






8 februari

Vandaag naar de babyclub geweest. Dat was voor herhaling vatbaar is. Er waren denk ik 12 baby's+moeders, dus een goede kans om wat contacten op te doen. De bijeenkomst is in Fabian zijn klaslokaaltje en die vermaakt zich prima. Alle baby's werden door hem van een heerlijke maaltijd voorzien!

Ons meissie vindt het allemaal prima als ze maar op tijd de borst krijgt en niet al te lang wakker gehouden wordt.

De badminton heeft carnavals vakantie, dus daarmee begin ik pas over 2 weken. Ik heb me ook opgegeven voor een cursus "inleiding in de danstherapie". Ik dacht: laat ik eens gek doen!!! Maar het is nog niet zeker dat het door gaat, want er waren pas 2 aanmeldingen.

Martijn gaat nog steeds elke dag op de fiets! Erg stoer! Ik ben gisteren op de fiets met fietskar naar Oberuhldingen gegaan. Dat is prima te doen, behalve de laatste 200m. De Bergstraße omhoog... En Fabian zeurt elke keer dat hij de heuvel op wil lopen, maar mooi dat hij nu wilde rijden. Over 10 maanden hebben we een kei conditie!

Verder hebben we nog steeds geen telefoon / internet en is het zwembad nog leeg.

9 februari 14uur

Ik zit op het terras te zweten in de zon. Op de achtergrond de alpen. Lekker buiten voeden. Suzanne heeft het ook al snel warm. Voor de gein zet ik de thermometer even in de stoel. 32°C! Dit is me even genieten!

11 februari

Gisteren zijn we naar Überlingen gefietst. Een klein stadje zo'n 10km ten westen van Uhldingen. Het is een mooie fietstocht langs de oever van het meer. In Überlingen was het gezellig druk en er was een marktje waar allerlei (biologische) streekprodukten. Van zelfgemaakte jam, chutney en pesto's, tot groente fruit en brood.

Naast de buurt verkennen en lekker fietsen, was onze missie nog steeds het vinden van een antislipmat voor in bad en ovenwanten, maar wederom zijn we hier niet in gelaagd.

Op de terugweg lagen onze kinders allebei heerlijk te slapen in de kar! Martijn is erg stoer met fietskar de Bergstraße opgefietst, terwijl ik zonder halverwege op moest geven. Er moet nog hard aan de conditie gewerkt worden!!!

Martijn: Na wat bespiegelingen van Mattie zal ik ook eens een duit in het zakkie doen. Het is wel duidelijk uit Mattie’s verhalen dat het hier ons erg goed bevalt. Afgelopen week ben ik ieder dag naar het werk gefietst, 14 km heen en 14 km terug. Inderdaad stoer, maar ook goed voor de conditie (Eigenlijk wil ik in NL ook een langer stuk fietsen dan de 3,5 km naar Dutch Space, maar ja, om nou met een omweg naar Leiden gaat me toch iets te ver).

Het is een mooie fietstocht, zo fiets ik tussen de wijngaarden en het meer in oostelijk richting naar Immenstaad. Daar ligt de het industriële complex van EADS (vroeger heette het Dornier), waarvan EADS Astrium onderdeel uitmaakt. Daar worden aan de lopende band satellieten in elkaar gesleuteld en getest. In de cleanroom staan nu Terrasat, Aleosys, Metop 3 & 4 en Herschel. Er is een galerie ruimte waar je mooi van boven op alle satellieten met hun activiteiten kan kijken.

Ik maak deel uit van het functioneel testteam van Herschel, daarin zitten: 3 EADS medewerkers, 4 Italianen van Alenia (uit Turijn), 2 Britten & 1 fransman; een internationaal team, dus. De 4 Italianen ken ik nog uit Turijn, dus dat is eigenlijk wel gemakkelijk.

De eerste dag kon ik al gelijk aan het werk, want een van de Dutch Space onderdelen leek niet goed te werk (dit was uiteindelijk toch niet zo). Verder heb ik een cursus gehad in het checkout systeem, dat ik al van de afgelopen jaren veel mee gewerkt heb. Maar de cursus was toch nuttig, want zo leer je ten minste ook de reden waarom de verschillende onderdelen in elkaar gezet hebben. Het was ook een goede gelegenheid om het team te leren kennen.

Herschel is eigenlijk een speciaal geval. De hebben de satelliet ontvangen zonder de drie meetinstrumenten, die worden het komende jaar aangekoppeld. Dus een groot gedeelte van de satelliet is al in elkaar gezet in Turijn door Alcatel-Alenia. Dat bedrijf is de grootste concurrent van EADS Astrium, dus in ons team bestaat uit werknemers van de concurrent Alcatel (de Italianen) ! Zij mogen alleen onder begeleiding de cleanroom in, hebben beperkte toegang tot het EADS Astrium netwerk, enz, enz. Dat geldt voor mij gelukkig niet, maar dat geeft wel een merkwaardige sfeer.

Ieder dag begint het werk met een dagelijks meeting met het hele Herschel team; wij, werktuigbouwkundig en electro-technische ingenieurs. Deze meeting begint om 08:00, dus het is vroeg uit de veren ! De voorgaande dag wordt dan doorgesproken plus de geplande activiteiten. Deze meeting duurt hooguit 20 minuten, dat is behoorlijk efficiënt. Iedereen begint dus vroeg, maar stopt gelukkig ook vroeg, om vijf uur in de middag kan je er een kanon afschieten.

Zoals je wel van Mattie gelezen hebt is het ontbreken van het ADSL & VOIP modem het grootste gemis, hopelijk komt daar volgende week verandering. Duitse televisie is wel een geval apart, het is goed bagger, maar ja, dat wisten we eigenlijk wel, gewoon een boek gaan lezen of zo. Misschien gaan we wel aan de betaal-TV, maar dan moet ’t wel heel hopeloos worden.

Het huis bevalt goed, dus hier kunnen we het wel de komende maanden goed uithouden.

Oh ja, we hebben sinds vanavond een gevuld zwembad !


Geen opmerkingen: